dinsdag 4 september 2012

Zweedse Nieuwsbrief #2


De eerste introdag zit er inmiddels op, het was een dagje ene oor in andere oor uit. Veel informatie voornamelijk die je hopelijk nooit nodig zal hebben. Tandartsen etc..
Verder blijken wij nederlanders nogal in de minderheid. Er werd een rondje landen gedaan waarbij je op moest staan als jouw land voorbij kwam en ondanks dat er twee duitsers opstonden bij "Netherlands", waren we een redelijk klein groepje. De Duitsers daarentegen hadden de halve zaal bezet bleek. Ik dacht even dat het college klaar was en iedereen opstond om weg te lopen toen onze oosterburen aan de beurt waren.
Spanje is trouwens ook erg sterk vertegenwoordigd. Wat leuk is, want ze spreken amper engels. Wat dat betreft spande Italië trouwens wel de kroon die spraken echt geen woord engels (op de voet gevolgd door een Turk).

Maargoed verder kregen we een rondleiding door de uni, wat redelijk overbodig was aangezien we alles al hadden gezien. Dit tot irritatie van een schoonmaker op zijn autootje die ons 5x tegen is gekomen en moest stoppen. Hierna hebben we ons in moeten schrijven bij de Student Union (korting!). Dit duurde allemaal uiteindelijk irritant lang wat niet echt nodig was dus ik hoop dat de rest van de week wat minder overbodigheid is.

Ik heb me rooster gekregen van volgende week en daar heb ik maar twee keer college. Die colleges zijn wel erg strikt qua aanwezigheid. En dan vooral op tijd aanwezig zijn. Dat werd ongeveer 20x benadrukt dat alles op tijd gebeurt daar. Misschien niet overbodig want wij kwamen te laat binnen.
Maar ik moet dus even kijken of dit zo blijft qua contacturen, want zo wel ga ik morgen even navragen of ik Zweeds kan volgen dit blok. We hebben ook een blaadje gekregen met woorden als brood kaas melk etc. De verklaring daarbij was dat er inmiddels een Spanjaard was die al een week koffiemelk dronk die ze hier schijnbaar in grote pakken verkopen en die staan buiten de koeling in de supermarkt. Die schijnen dus wel in de koelkast gezet te moeten worden maar de Spanjaard dacht dat het van die lang houdbare melk was. Toen ie dus aan die vrouw van International Office vroeg wat voor rare melk ze hier hebben zijn er maar even wat woordenlijstjes gemaakt. Melk is overigens Mjölk.. je verzint het niet.

Na het hele gebeuren zijn we even een ov kaart gaan kopen. De ovkaart noemen ze hier een SL kaart en die is geldig binnen een behoorlijk grote straal van Stockholm. Van te voren betaal je een bedrag en dan kan je gewoon 1 of 3 maanden onbeperkt reizen. Enorm handig, je hoeft alleen in te checken en niet uit te checken. Als je overigens echt naar Goteborg wilt of iets dergelijks is hier weer een ander bedrijf verantwoordelijk voor. Ook zijn we gaan kijken naar de plaatselijke fitnessclub prijslijst. Er is nog een groep die met ze alle zumba ofzo daar wilt doen dus waarschijnlijk schrijf ik me tegelijk met hen in dan krijgen we korting. (ik ga dan dus niet naar zumba..)

Voor loopoefeningen hoef je het hier niet te doen want het is ongelooflijk heuvelachtig. Van mijn kamer tot aan de uni is het ongeveer 20 minuten lopen en je hebt het gevoel alsof je zojuist een aardig deel van de alpen over bent gewandeld.

Morgen komt onze grote vriend de monteur dan eindelijk onze koelkast maken, na wat verwarrende gesprekken. Die vooral erg vermakelijk waren voor de omstanders want ik werd een beetje geirriteerd. De man had schijnbaar nooit leren klokkijken in het engels.

Maar verder is alles goed, na de verhalen te horen van andere studenten hebben we redelijk geluk met onze kamer qua schoonheid en dergelijke.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten